oktober 2018

dinsdag 14 februari 2012

De prijs van energie

De groeiende vraag naar energie en onzekere productie van olie resulteren in een grillig verloop van de olieproductie en -prijs. De prognoses laten een heel ander verloop zien dan de werkelijke prijzen
Het IEA hanteert in Outlook 2018 een prijs van tussen de 52 en 229(?) dollar voor 2050 en 114 dollar voor het referentie scenario. Voor 2035 wordt een prijs van 100 dollar voorspelt. De WLO scenario's geven als schatting, in 2030 tussen 60 en 135 dollar en in 2050 tussen 80 en 160 dollar.

Figuur: Olieprijs ontwikkeling t/m 2017 en prognoses. 



Figuur: Actuele prijs van WTI- en Brent-olie



Tussen 2000 en 2010 is er een verdrievoudiging opgetreden in de nominale olieprijs. In 2011, 2012 en 2013 kostte een vat olie gemiddeld zo'n 100 dollar. In 2014 is de prijs weer gehalveerd. De meningen over de ontwikkeling lopen sterk uiteen. Het Britse ministerie van Defensie verwacht dat het een korstondige dip is en dat de prijs in 2040 is opgelopen tot 500 dollar (Strategic Trends Programme: Regionbal Survey – South Asea out to 2040 ). Zij stellen dat de easy oil is gepiekt en dat de toenemende vraag in Azie en het Midden-Oosten de prijs van moeilijker winbare olie of energie uit kolen zal doen stijgen. Dat de olieprijzen zo fluctueren heeft veel oorzaken, zoals het opraken van de bronnen, het gebrek aan investeringen in het vinden van nieuwe bronnen, oorlogen, handel en boycotten.
Een heel andere factor die bepalend is voor productie en prijs van olie is de CO2 emissie. Met de groeiende klimaatambitie zal het steeds minder aantrekkelijk worden fossiele brandstoffen te gebruiken (zie ook dashboard klimaat)


Prijs van elektriciteit
In tegenstelling tot de olieprijzen dalen de prijzen van duurzame energie.
Duurzame energie bestaat grotendeels uit elektriciteit. Door gebruik te maken van elektrische auto's kan deze duurzame bron worden benut voor duurzame mobiliteit. Interessant is de uitzending van VPRO's Tegenlicht "De doorbraak van duurzaam".
Hoewel nog een groot deel van de elektriciteit niet groen is, toonde de prijs een dalende tendens afgelopen 10 jaar:





Prijs aan de pomp
De hoge olieprijzen werken tot nu toe beperkt door in de prijzen aan de pomp. De prijzen stijgen wel, maar minder snel dan de prijs van olie. Dat komt omdat het grootste deel bestaat uit accijns. En omdat de kosten ten opzichte van het bruto nationaal inkomen nauwelijks zijn gestegen afgelopen decennia is de invloed op de mobiliteit tot nu toe zeer beperkt. We kunnen het ons tot nu toe dus nog prima veroorloven om onze tank weer vol te gooien. In verhouding tot ons inkomen neemt de prijs van benzine ook niet toe:

Kosten van benzine per jaar, bij gebruik van 15.000 km per jaar, in percentage van het bruto modaal inkomen (periode 1950-2010).

Bron: Vincent van der Vinne obv CBS, 2011








1 opmerking:

  1. Ik houd mijn hart vast. Auto's komen wel in electrische vorm uit of met alternatieve brandstoffen, maar voor motoren moet ik het nog zien. Heb nog maar 1 elektrische motor gezien, anders wordt motorrijden op benzine hartstikke duur natuurlijk.

    BeantwoordenVerwijderen